On
se niin vaikeaa kanssakäydä asiakaspalvelutilanteessa toisen kanssa. Unelmien
maailmassa, siis siinä jossa itse pääni sisällä usein onnellisena elelen,
kaikki toimii kovin smoothisti, so to speak. Kaikki ovat iloisia, mutta kukaan
ei ole liian päällekäyvä. Pieni small talk on aina paikallaan, mutta siitäkin
siirrytään nopeasti yli. Tässä kylmässä ja harmaassa, tänä päivänä jopa
viidenkymmenen eri sävyn harmaassa todellisuudessa asiat ovat kuitenkin toisin.
Asiakaspalvelun
mielenkiintoisessa maailmassa erittäin usein asiakas on kuitenkin aikamoinen mörrimöykky.
Ja tämä asiakastyyppi ei liikoja juttele. Ja tämähän on usein ihan ok, sillä
turha small talk on suomalaiselle epätyypillistä, joskus jopa epämiellyttävää.
Jotain kuitenkin pitäisi jutella. Usein esimerkiksi hotellien matkalaukkuvarastot ovat
vastaanoton välittömässä läheisyydessä joten usein asiakas kokee, että sanat
ovat turhia ja yksinkertaisesti osoittaa sormella ovea. Joskus valitettavasti
vain sinne päin. Tälle asiakkaalle voisi mainiosti puhua kuin tyttärelleni, joka
opettelee sanoja. ”Hyvä! Se on ovi. Sano ovi.”
Sekä sisään-, että
uloskirjautuessa asiakas monesti sanoo kaikessa yksinkertaisuudessaan vain
nimensä, ei mitään muuta. ”Karjalainen.” No mitä? Pitäisikö tähän todeta että näytätte
Virolaiselta, enkä välttämättä tarkoita nimeänne. Vai kenties esitellä tähän
itsensä yhdellä sanalla; ”Joutsenvuo”. No, kyllähän sitä usein tietää mitä
asiakas haluaa, mutta ei kuitenkaan aina. Mikäli asiakas tulee siinä
puolenpäivän korvilla, ei oikeasti tiedä, onko mistä kyse, sisään vai ulos, vai
kenties tapaamaan jotakuta. Ja tässäkin
tapauksessa usein tosiaan sanotaan vain nimi. Siis se nimi jota ollaa tulossa
tapaamaan; ”Nykänen”. Usein tekisi mieli sanoa että ”ettepäs ole.” Eli kyllä se
vaan olisi parempi kertoa asiansa muutamalla sanalla. Tämäkin mielellään
muutoin kuin muristen.
Samanlaiset mörrimöykyt
ovat hyvin, hyvin vihaisia, kun jokin asia ei toimi. Tullaan vain raivoamaan
virkailijalle. Mikäli Mörri hieman asiaa ajattelisi, voisi asiaan olla jokin
muu syy kuin virkailija. Hyvänä esimerkkinä toimimaton avainkortti, josta
asiakas minulle huusi: ”sun mielestä on varmaan hauskaa antaa rikkinäisiä
avaimia, mutta mun mielestä siinä ei ole mitään hauskaa” Asiakkaalle tiedoksi,
että ei, ei siinä mitään hauskaa ollut, en tehnyt sitä tahallani. Avain nyt
sattui valitettavasti tyhjentymään magneettiraidan osalta. Eli vaikka kuinka
olisi Mörri vihainen, voisi miettiä asiaa ja kertoa ongelman rauhallisesti.
Mörrimöykky voi olla sekä
kotimainen, että tuontitavaraa. Tällaisen voit tavata millä tahansa alalla,
jossa on asiakaspalvelua.
Eihän tämä tietystikään
ole ainoa ihmistyyppi. On myös yli-innokkaita ihmisiä, jotka lataavat
välittömästi kaiken yhteen pötköön tyyliin ”
moimullaonvarausnimelläkorhonenvarausnumerollaseitsemänkymmentäkaksipillkukolmemutmeieitarttetakaansitälisävuodettamuttakiinnostaisionkoteilläaamiaisellavihreääleipää”,
tai
”moimähaluisintehävarauksenkoodillakaksseitsemänkaheksanyksikolmeviisinimelläpaananenkolmellehengelle”.
Siinä ei auta että sanoo ”hetki” tai ”odotas”, vaan se kaikki tulee ulos kuin
tavara junan vessasta kiskoille.. Sitä joutuu kyllä sitten käytännössä
esittämään muutaman… jos ei tarkentavan, niin ainakin varmistavan kysymyksen.
Toinen ns. positiivinen asiakastyyppi on se, joka ei meinaa päästä asiaan. Hän aloittaa
kertomalla että pikkuserkulla, Reijo-Niilolla on häät saksalaisessa kirkossa
elokuussa, kun halusivat pitää kesähäät. Heinäkuussa ei kuitenkaan käynyt kun
morsiamella on voikukka-allergia. Tätä kestää jonkun verran kun päästään edes
vihjaukseen, että oltaisiin huonetta siis varaamassa. Tätä asiakasta ei
haittaa, vaikka jonossa olisi puolivaltakuntaa ja pari ulkomaalaistakin
vierasta. Siinä sitä sitten päivitellään päivänkakkaroiden määrää ja utopian
prinsessa estrellan poskien punaisuutta. Joskus hän on kyllä kohtelias ja antaa
palvella muita asiakkaita. Yhdessä versiossa hän jatkaa silti jutteluaan,
toisessa versiossa hän kertoo odottavansa. Ah, ihanaa. Small Talk on ihanaa, se
parhaimmillaan tosiaan on. Mutta small talk on taitolaji, eikä kukaan osaa
kaikkea. Ja sitä paitsi, asiakas on aina oikeassa, periaatteessa. Käytäntö on
tietysti sellainen, josta keskustellaan sitten kahvihuoneessa. Yhtäkaikki,
asiakkailta se palkka tulee. Josta tietysti jotkin humaltuneet jaksavat
muistuttaa.
En tiedä kumpaan
asiakaskategoriaan uppoaa asiakas, joka varasi huonetta ja ensimmäisenä asiana
sanoi että ”tullaan sunnuntaina.” sitten kertoi nimensä, joka tosin oli vain
etunimi. Tein varausta huolellisesti ja antaumuksella. Jossain vaiheessa hän
sitten täsmeni – kysymättä – että sunnuntain tarkoittaa siis kahden kuukauden
päässä siintävää sunnuntaita. Tässä siis pantattiin tietoa, mutta jaettiin myös
pyytämättä.
Meitä on siis erilaisia,
ei auta.
Vaikea lukea tätä ruudulta, punainen lihavoitu fontti ei toimi mun silmissä tuossa taustassa. Tai lihavointi tässä fontti tyypissä ylipäätään.....Sorry, en saanut selvää :(
VastaaPoista